uber

I sverige tillåter förmodligen inte vädret att Uber ska satsa på motorcykel-körningar, säsongen är helt enkelt för kort. Men i Thailand däremot blomstrar affärerna där man förra månaden lanserade tjänsten UberMoto.

Nu kommer tjänsten till Indien, detta samtidigt som den största indiska konkurrenten Ola planerar att lansera en liknande tjänst, och kampen väntas som vanligt bli stenhård.

Platsen för slaget är Bangalore, Indiens tredje största stad med över åtta miljoner invånare. Staden har, som många andra Indiska städer, oerhört stora problem med trafikstockningar. Då är motorcykel ett smidigt alternativ till bilen.

”Motorcyklar är väldigt populärt transportmedel, det finns miljontals av dem ute på de indiska vägarna, och de är ett snabbare sätt [än bilen] att ta sig från punkt A till B”, säger Olas marknads- och kommunikationschef Anand Subramanian i en intervju med TechCrunch.

Marginalerna väntas bli mycket låga så servicen är skapad för stora skalfördelar, menar Subramanian. Eventuellt kan Uber ha en fördel här, eftersom deras tjänst redan öppnat upp för motorcykelägare, medan Ola initialt endast använder sig av ”upplärda” chaufförer och därför inte kommer ha lika många fordon tillgängliga.

Men Uber är varken först eller störst när det gäller motorcyklar. I Indonesien har till exempel företaget Go-Jek över 200 000 förare kopplade till sig och brukar ofta kallas för motorcyklarnas Uber. Förutom passagerare transporterar Go-Jek även mat, livsmedel och dokument. Kanske är detta något vi kan vänta oss av Uber framöver?

Med motorcyclelanseringarna går hur som helst kampen om kunderna in i ett nytt skede, och framtiden får utvisa vem som går segrande ur striden.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn