tran1

Våren är i annalkande och de extra timmarna solljus vi exponeras för varje dag bidrar med välbehövlig extraenergi till träningen. Vill man få maximal utväxling av denna omständighet är det ingen dum idé att slå två flugor i en smäll – och helt enkelt förlägga delar av sin träning utomhus under dagens soligare timmar!

Om kreativeten tryter tänkte vi presentera lite olika förslag på träningsaktiviteter som passar bra att utföras utomhus. För att erbjuda en så bred variation som möjligt omfattar våra tips både lättare och tyngre övningar. För din bekvämlighets skull har vi kategoriserat dem efter vilken muskelgrupp de primärt tar på.

Vi börjar med fram -och baksida lår + rumpa

Jägarvila
Vem behöver en stol när man kan sitta mot en vägg? Luta dig mot ett vertikalt föremål och låt ryggen glida ned tills låren är parallella med marken (90 grader i knäleden). Sitt så länge du orkar eller dela upp i tidsstyrda set, t.ex. 1 minuts arbete följt av 1 minuts vila.

Utfallsgång

En övning som kan få det att brännas rejält i baksidan. Stå med höftbred fotisättning och ta ett markerat steg framåt med höger ben. Sänk ned kroppen tills knät på vänster ben vidrör marken. Återgå sedan till startposition och gör en spegelvänd upprepning av utförandet.

Pistol squat

En modernare benämning på den klassisk enbensböjen. Denna övning ställer höga krav på balans och kan vara svår att behärska vid första försöket. Sträck ut armarna framför kroppen, höj sedan det ena benet så att även det pekar rakt fram. Sänk kontrollerat ned kroppen genom att böja det ben du fortfarande står på. Res dig sedan upp till upprätt position. Repetera så många gånger du orkar, byt därefter ben.

Enbensmarklyft
En plyometrisk rörelse som kräver strikthet i utförandet och en bra mind-muscle-connection för att ta bra. Börja ståendes upprätt med knäna lätt böjda och fötterna ihop. Res ena benet rakt bakåt och tilta överkroppen framåt som i en rörelse där du försöker vidröra marken med händerna. Res sedan överkroppen samtidigt som du sänker det bakre benet. Återgå till startposition och repetera så många gånger du orkar, byt därefter ben.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn