Under senare tid har crossmedia blivit vanligare och vanligare, men det är väldigt få som gör sig besväret att förklara vad detta innebär. I grund och botten är det precis som namnet antyder efter en enkel översättning: en korsning mellan medier. Man kan sammanfatta det som att crossmedia är då en produkt består av flera medier på en gång, exempelvis musik och spel, för att skapa en unik helhet som de enskilda aspekterna inte hade möjlighet till annars.

I de flesta fallen är såklart målet att optimera produkten ifråga med element från andra medier, men ibland är det korsningen i sig som är säljpunkten då fans av ett medie nu kan lockas in till något nytt via detta. Användningsområdena är såklart många då mängden olika kombinationer med medieformer är praktiskt taget oändlig. Nedan saxar vi dock in några av de mer vanliga områdena där detta appliceras allt oftare.

Reklam och information
Att kombinera flera olika medier inom reklam och information är knappast något nytt: Bara det simpla faktum att man kan ha en kampanj som går både via TV och radio kan tekniskt sett ses som crossmedia. På senare tid har man dock börjat bli mer kreativ i användandet av detta allt eftersom teknologin utvecklas. Det är inte ovanligt att tidningar utöver sina analoga format även återfinns i digitala versioner för både dator och mobil.

Detta är inte helt begränsat till säljande kampanjer heller – det finns många exempel på crossmedia där det på andra sätt är anpassade för att informera om något. Ett typiskt exempel är en serie med reklamskyltar i Stockholm som hade målet att informera om hur skadligt det är att röka. Dessa var utrustade med sensorer och så fort de registrerade nikotin i luften så hostar skylten. Detta är tänkt att utnyttja personens förvåning och nyfikenhet för att tilldela dem ovanstående information, vilket förhoppningsvis minskar mängden andrahandsrökning folk måste stå ut med.

Lärande
Det är ingen hemlighet att alla lär sig olika bra på olika sätt – alla har en egen unik takt som är optimal för dem. Att bara mala sig igenom väggar med text för att lära sig saker känns för varje dag som går som ett allt mer utdaterat system som varken väcker nyfikenhet eller motivation att lära sig.

Crossmedia kan i dessa fall appliceras via exempelvis tjänster som DragonBox som kombinerar spel med lärande. Denna app visar på ett roligt och visuellt lättförstått sätt hur man använder sig av algebra, vilkens pedagogik låter barn lära sig detta flera år innan mer traditionell utbildning hade gjort detsamma.

Spel och nöje
Nöjesbranschen är kanske den som mest aktivt försöker använda crossmedia. Nintendo har under flera år försökt sälja in sig med rörelsekontroller, vilket har efterapats av deras konkurrenter. Likaså har många brädspel börjat inkorporera saker som mobilappar för att komplettera spelupplevelsen. Inte ens casinovärlden har lämnat ämnet ifred och det har skett en explosionsartad utveckling av live casino spel, där man spelar vid ett vanligt fysiskt bord – men som spelare är man inte på plats själv utan håller kontakten via webbkameror och ett digitalt interface. Detta kombinerar bekvämligheten med hemmet tillsammans med professionalismen och de sociala aspekterna med att spela mot och med riktiga människor.

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here