usi

“Timing is everything” säger de, och det ligger någonting väldigt värdefullt i det som sägs.

Dagens tidningar och samtal inom näringslivet är fulla med olika startups och uttalanden om dagens nästa unicorn (ett företag som värderas till över 1 miljard dollar). På unicorn­listan hittar du välkända företag som Uber, Spotify och WeWork. Så vad är det som gör att företag som dessa har lyckats växa medan 90% av alla startups faktiskt aldrig växer eller blir så stora som deras dröm från början var. Och hur växer man fort på bästa sätt? Många företag får så kallad “växtvärk” där de har svårt att hänga med i den snabba accelerationen i tillväxten, samtidigt som de ville behålla en viss företagskultur. Det låter som ett riktigt svårt recept där ingen riktigt ännu har hittat rätt mängd av ingredienser. Men det finns såklart några saker som man bör tänka på och företag som man kan se efter som faktiskt lyckats.

Vilken industri du än tycker låter spännande finns det alltid en möjlighet till framgång. Det viktigaste är din produkt och din tjänst. Man tänker kanske att en gammal eller trögrörlig bransch känns som ett hopplöst fall att ge sig in på? Där kan man ha fel. Det kan till och med vara så att den tillsynes tråkiga branschen är din framtida guldgruva. För vem hade tidigare tänkt att taxi­branschen skulle bli så pass “disrupted” och göra en total omstrukturering när Uber klev in med stora steg på marknaden. Den så kallade “sharing economy” har gjort att många gamla affärsmodeller inte längre hänger med och de blir varvade flera gånger om av nya företag på marknaden.

Är det då bara en stark affärsmodell som gör att man lyckas? Såklart inte, det finns flera exempel på företag som börjat på en marknad för att totalt misslyckas där och senare göra succé på en annan. Svenska företaget Wrapp försökte länge att lansera sin produkt i USA. Men efter ett tag i Silicon Valley insåg man att produkten helt enkelt inte hade en “product market fit”. USA var inte redo för produkten, eller så passade den helt enkelt inte deras kunder eller deras marknad just då. Wrapp har dock gjort en fantastisk resa i Sverige, så produkten i sig är långt ifrån misslyckad.

Det behöver inte heller vara en banbrytande affärsmodell som gör att man lyckas, eller en helt ny produkt, och ett exempel på detta är företaget TravelBird som är ett online­reseföretag. Istället för att gå in och boka den billigaste resan man hittar på de mer igenkända plattformarna, kan du här gå in och välja och vraka mellan nya erbjudanden varje dag. TravelBirds hemsida är mer till för dig att lista ut vart du vill åka med bilder, beskrivningar och resetips för en massa olika platser. Differentiering och en ny infallsvinkel helt enkelt. Företaget har växt otroligt snabbt, den gick från två anställda år 2010 till att idag ha över 550 stycken anställda.

Men om du nu har en “product market fit”, timing och en stark affärsmodell men saker och ting går inte riktigt så snabbt som du hade velat, vad är det då som spelar roll? Affärsmannen Johan Brenner menar på att det är svårt att hitta rätt kompetens och erfarenhet inom sin startup. I USA är det mycket vanligt att stora företag går in och köper upp startups för att hjälpa dem att faktiskt lyckas. Det ser inte riktigt ut på samma sätt i Europa. Dock har det kommit flera så kallade accelerator­program lämpade för startups. Stockholm Innovation & Growth, STING , är ett av dem, och här kan du få skräddarsydda lösningar och coaching inom din specifika bransch. Det finns alltså vissa byggklossar man bör se över om man vill växa på riktigt med sin startup och det är viktigt att hitta rätt kompetens och passion för att det ska lyckas.

DELA

Bow down to the great Bob Digi Digi.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn