hantelpkt18kgj_4

Kolhydrater pratas det om överallt. Vissa säger ät, vissa säger ät inte. Jag säger ät om du behöver men inte innan träningspasset. Låt mig förklara.

Kolhydrater är kroppens lättaste väg till energi men olika ämnen påverkar kroppen på olika sätt. När man tränar styrketräning eller idrott där man är explosiv vill man vara alert och klar i huvudet. Man vill också att kroppen ska använda fett som bränsle (iaf om man vill se bra ut samtidigt).

I hjärnan (och i magen) finns det signalsubstanser som kallas neurotransmittorer. Neurotransmittorerna säger i princip till kroppen hur den ska bete sig.

– Kolhydrater har en sänkande påverkan på våra signalsubstanser. Dvs dom får oss att känna oss avslappnade och lugnare. Det sista man vill känna innan man ska maxa i knäböj.

– Kolhydrater höjer vårt insulin. När insulinet är högt kan inte kroppen använda eller bränna vårat fett.

– Om man har en något högre halt kroppsfett 12-15%+ för män och 20%+ för kvinnor är det sannolikt att din kropp inte hanterar kolhydraterna optimalt och du mår då bättre av en kost bestående av högre halt fett, protein och grönsaker.

Här är mina tips på vad du ska göra istället:

– 4-5 timmar innan passet skippar du kolhydraterna (ris, potatis, pasta)

– Innan passet äter du en rågad matsked med kokosfett

– Under passet dricker du BCAA. Bcaa motverkar serotonin (får oss att känna oss trötta) så kan du träna hårdare och längre.

– Efter passet dricker du och äter kolhydrater tillsammans med protein. För att fylla på lagret inför nästa pass.

Allt jag skriver är generellt och det finns dom som mår bättre av kolhydrater under träning men jag tror på variation. Om du alltid äter dina kolhydrater innan passet tror jag din kropp mår bra av lite variation.

Carb free training like a baws.

DELA
Världens bästa redaktion.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv kommentar!
Ange namn