Lexus CT 200h – Den perfekta bilen, at your service!
BAWS fick äran att åka ner till Rom, Italien för att provköra och testa bilen till dess ultimatum.

Lexus premiumkompaktbil CT 200h förnyas nu både utvändigt och under skalet. Bland annat får också CT-modellen Lexus mycket karaktäristiska spindelgrill, och anknyter därmed tydligare till resten av modellprogrammet. Även chassi och styrning har uppgraderats för att ge ännu mer distinkta köregenskaper.

Den förändring som syns tydligast med CT 200h är den ikoniska ”spindelgrillen”, som ger bilen ett självsäkert uttryck med en lägre visuell tyngdpunkt. Baktill får den en tydligare identitet, med en diffuser under stötfångaren och kaxigare, markerade linjer. Även fälgarna är nya, med en sportigare look.

Köregenskaperna har blivit ännu tajtare, tack vare fler svetspunkter och ökad användning av limning, vilket gett en mer vridstyv kaross. Det har också möjliggjort en uppgradering av fjädring och hjulupphängning utan att åkkomforten försämrats. Växellådan har dessutom mappats om för en mer inspirerande körupplevelse. Sammanlagt innebär förändringarna att ljudnivån inne i kupén har sänkts ytterligare.

Invändigt har CT 200h förnyats på en rad punkter med ytterligare ökad komfort och högre utrustningsnivå. Bildskärmarna har t ex uppgraderats och fått fler funktioner, bland annat backkamera. Ljudsystemet har dessutom bilvärldens första bambuhögtalare (!). Materialvalen interiört har också uppgraderats för att ge en bättre visuell och taktil känsla.

Lexus CT 200h finns även i ett F Sport-utförande, som nu skiljer sig tydligare från de övriga versionerna. Den har t ex samma aggressiva mesh-mönster i grillen som övriga Lexus F Sport-modeller, en exklusiv takspoiler och 17-tums F Sport-fälgar. Invändigt märks bland annat perforerad läderratt och växelväljare i läder.

Lexus CT 200h lanserades 2010 och är fortfarande marknadens enda premiumkompaktmodell med fullhybriddrift och klassledande lågt CO2-utsläpp.

BAWS korta uttalanden kring ett par punkter:

Design: + Fronten och interiörkänslan, – hur baksidan slutar, lite avtrubbad?
Utrustning: Allt du behöver och lite mer!
Körning: Går mjukt och fint på vägarna, du har verkligen kontakt med vägen. Du känner av det när du kör.
Hybriden: Inget att klaga på, dock känns den inte riktigt som Lexus IS 300h, enligt tillverkade är det samma metodik, kan vara den grafiska displayen som ger en annorlunda känsla bara.
Detaljer: Lexus kan sin grej vad gäller detaljer och fingertopp känsla!
Bagageutrymmet: Väl genomtänkt och rymlig för en mindre bil av denna klass. En viktig detalj att tänka på att Lexus och Toyota mäter sitt utrymme från nedre del upp till nackstödet varav många biltillverkare mäter upp till taket vilket inte är helt rättvist kan vi tycka.

Några bilder att åtnjuta:
Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h, Chika KakoChefsingenjören Chika Kako

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.