BB Rage gym2

Svenskar är kända för att hålla inne med sina känslor, något som enligt studier inte är bra för vår hälsa. Nu öppnar Björn Borg ett ”Rage Gym” där svenskar kan få adrenalinet att pumpa och släppa ut sin ilska genom att slå i dörrar och välta bord. Först ut att prova är en grupp människor som aldrig verkar tappa kontrollen men kanske skulle behöva – parkeringsvakter och bibliotekarier.

Det är bra att vara en person som inte får utbrott och tappar kontrollen, det är åtminstone vad samhället säger. Men är det verkligen nyttigt att gå runt och stänga in allt negativt som händer oss? Inte enligt vetenskapen. Studier visar att det bästa sättet att bli av med sin ilska är genom fysisk träning. Eller ännu bättre, låt ditt adrenalin kan ge träningen en extra skärpa för att du ska bli ännu bättre. Det är därför det svenska sportmodevarumärket Björn Borg öppnar ett Rage Gym i mars så att människor kan få uppleva Ragefulness.

– Vi vill inspirera människor till att träna. Vårt Rage Gym är till för människor som vill få utlopp för sin energi på ett mer uttrycksfullt sätt. Efter ett hårt pass släpper vår hjärna dessutom ut ämnen som efteråt får oss att uppleva ett lyckorus. Därför kan känslan av ilska ersättas av en upplevelse av välbefinnande genom träning, säger Emma Bengtsson, Brand Communication Manager på Björn Borg.

Låt adrenalinet pumpa och upplev Ragefulness

I Rage Gym kan besökare få blodet att pumpa genom att träna och på samma gång lätta på trycket och släppa ut lite ilska. Upplev Ragefulness genom att slå i dörrar, välta bord och kasta saker i en tegelvägg. En rusch av adrenalin får ditt hjärta att slå snabbare, ökar blodflödet till musklerna och stimulerar kroppen att producera socker till bränsle. Adrenalin kan ge din träning det där extra och vissa studier visar att adrenalin kan öka vår muskelstyrka med upp till 10 %.

– Att stänga in ilska under en lång period kan vara skadligt för vår hälsa. Men, adrenalinet som ilska utlöser kan få oss att känna oss starkare. Den extra styrkan kan användas i träningen vilket är ett jättebra tillfälle att släppa på trycket och bli av med adrenalin som är ett stresshormon, säger Lennart Högman, forskare i kognitiv neurovetenskap.

Besökare till gymmet som är öppet 29 – 31 mars får adrenalinet att pumpa och uppnå Ragefulness med hjälp av ”provokationstränaren” Jenny Adolfsson.

– Jag finns på plats för att hjälpa gästerna att maximera sitt adrenalinpåslag och få dem att nå nya styrkenivåer. Energin och det ökade fokuset man får från en adrenalinrusch kan utnyttjas när man tränar för att kunna göra de där extra repetitionerna eller springa den där sista kilometern.

Jennys tips för att få adrenalinet att pumpa och uppleva Ragefulness hemma:

Tabata – 8 set x 20 sekunder, vila 8 sekunder
Åtta omgångar på 20 sekunder av träning följt av 10 sekunders vila
Slå i ett bord/vägg med handen (tränar armar/axlar)
Stampa i golvet eller jogga på stället (hjärta/lungor)(”cardio”)
Skrik samtidigt som du gör jumping jacks (ben/rumpa/hjärta/lungor)
Slå på sidan av soffan med en kudde (bröst/hjärta/lungor)
Slå i dörren (armar/bröst/hjärta/lungor)
Lyft köksbordet (armar)

Rage Gym är öppet i Stockholm vid Telefonplan mellan 29 och 31 mars – säkra din plats HÄR

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.