peng (kopia)

Är du sugen på att bli riskkapitalist men saknar pengar för stora investeringar? Då kan crowdfunding vara något för dig. Den ledande aktören i Norden heter FundedByMe. Istället för vanlig crowdfunding använder sig FundedByMe av modellen “equity crowdfunding”, vilket innebär att de som investerar blir delägare i bolaget. Fram till idag har de hjälpt fler än 470 bolag från fler än 25 olika länder att nå sina investeringsmål. Även du kan investera i företag – investeringarna i bolag via FundedByMe ligger på mellan 50 kronor och 1 miljon kronor.

FundedByMe grundades i Stockholm år 2011 av Arno Smit och Daniel Daboczy. Bolaget är fortfarande Stockholmsbaserat, där man har sitt huvudkontor, men har vuxit med partnerbolag i Singapore, Finland, Dubai, Finland, Malaysia och Polen.

– Vi fortsätter att se efter nya internationella marknader att etablera oss på tillsammans med strategiska partners och vi ser en stor efterfrågan av investeringar mellan länder även för nyetablerade bolag. Vi är ensamma om denna globala ambition, men vem säger att nästa stora bolag kommer från Sverige, säger FundedByMe:s vd Daniel Daboczy.

FundedByMe:s affärsmodell är enkel. Investerare erbjuds ett digitalt möte med drivna entreprenörer och vice versa. Plattformen hjälper därmed bolag att korta sina investeringsrundor från 6-12 månader till 1-2 månader och de marknadsför samtidigt bolagets ambition till marknaden – vilket kan leda till större intresse för investeringar eller att företaget får ändra strategi om inte intresse finns för produkten/tjänsten på marknaden.

– Vi ser att allt fler etablerade bolag väljer crowdfunding som strategisk finansiering då marknadsföringen och möjligheten att bygga ett starkt varumärke med ambassadörer i bolaget inte erbjuds genom traditionella investeringsalternativ, säger FundedByMe:s Marknadschef Michaela Berglund.

FundedByMe har hjälpt fler än 470 bolag från fler än 25 olika länder. Totalt har bolaget samlat in över 500 miljoner kronor till dessa. Förra året stängde FundedByMe totalt 33 framgångsrika kampanjer* och under 2018 har bolaget hittills uppnått 22 framgångsrika kampanjer – jämfört med 6 stycken vid samma tid förra året. Man räknar med att uppnå många fler stängda kampanjer än förra året innan året är slut.

*En framgångsrik kampanj är en kampanj som har nått sitt ekonomiska mål eller mer än så.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.