bild

Digitalisering är numera inte bara ett modeord som de mest insnöade använder sig av, utan det är en realitet för branscher och företag i syfte att kunna nå konsumenternas behov. I bräschen går spelbranschen, men även underhållningsmedierna som helhet håller på att förändras i grunden.

Vinnarna i digitaliseringsprocessen är främst konsumenterna. Det innebär ju att tjänster och produkter blir allt tillgängligare för varje år som går, vilket också innebär att tålamodet från kundernas sida blir allt kortare. Är det för krångligt att registrera sig på ett företags sida innan man ska börja konsumera, lämnar man och går vidare till en konkurrent, som ju bara är några klick bort.

En bransch i digitaliseringens framkant

Snabbhet och tillgänglighet blir därmed avgörande, men det går inte heller att slarva med hygienfaktorer som säkerhet, service och väl utvecklade betallösningar. Spelbranschen är en av de sektorer som ligger i framkant när det gäller digitalisering av dess totala verksamhet. Mycket på grund av att branschen i sig aldrig belastats med äldre organisationsformer eller marknadsföringsfilosofier. Det är en bransch med hård konkurrens och där det måste vara korta avstånd från innovation till en produkt klar att användas på marknaden. Nya bolag lanseras i rask takt men endast de som är lyhörda mot konsumenten och den digitala utvecklingen lyckas hålla sig kvar. Svenska Hero Gaming driver framåtlutade varumärket Speedy casino, som framgångsrikt lyckats implementera effektiva finesser, har på kort tid tagit marknadsandelar och etablerat sig på den svenska marknaden. Framåtlutade spelbolag har en förmåga att lyssna in konsumenternas signaler och tack vare en långt gången digitalisering när det gäller teknik, marknadsföring såväl som organisation, kan företagens lyhördhet anpassa sig till marknadens krav.  

Underhållningsmedia

Ett annat område där digitaliseringen förändrat konsumenternas krav och vanor på ett grundläggande sätt är ju när det handlar om konsumtion av underhållningsmedia. Från att ha tagit del av tv-tablåer och varit utelämnade åt de tider när favoritserien sändes, så kan man idag via gigantiska och globala plattformar som Amazon och Apple, konsumera direkt och när du själv så önskar. Netflix. HBO och även SVT-play håller på att fullkomligen rusa förbi den gamla tablå-tv:n som fortfarande finns kvar, men nog inte har särskilt många år kvar i livet. Kombinationen av att erbjuda streaming och tablå-tv funkar än så länge, men frågan är hur de förhållandevis små produktionsbolagen i Sverige ska kunna hålla jämna steg med jättarna Amazon och Apple. Mycket tyder på att även lokalt producerad film, sport och serier kommer att ha en global ägare och avsändare.

Beredskap i alla kanaler

En sak är dock säker – idag handlar det inte så mycket om att dela upp mellan print, streaming, betal tv, tablå eller vilken plattform man nu väljer för att nå ut till kunderna. Istället handlar det om att utgå ifrån varumärket och sedan vara verksam i samtliga kanaler ut mot kund. Företag med långt framskriden digitalisering kan snabbt ändra fokus och nå konsumenterna där konsumenterna vill bli nådda. Betal-tv är en kanal medan streaming är en annan. Det handlar därmed om att kunna verka i båda kanalerna, men också att överge den som inte funkar under en viss period eller för ett visst ändamål.

Stordriftsfördel eller snabb i vändningarna

Här finns ett klart försprång för de stora giganterna som verkar globalt och sitter på enorma stordriftsmöjligheter samtidigt som de har kommit långt i sin digitalisering. Vi talar exempelvis om Apple och Amazon. Men i en föränderlig marknad så kan storlek också bli ett problem då man får allt svårare att hantera snabba förändringar.

Det enda som tycks någorlunda säkert är att utvecklingen fortsätter att förbättras för konsumenterna gällande att underhållning på diverse olika media blir allt mer lättillgänglig och möter höga krav på användarvänlighet. 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.