sex

Idag (1 december) är det internationella aidsdagen. Someone Like Me, en global kampanj från Durex och MTV Staying Alive Foundation syftar till att motverka mytbildningen och spridningen av HIV genom att låta ungdomarna själva upplysa varandra. Initiativet heter Someone Like Me och består bland annat av en video som uppmuntrar ungdomar att ta HIV-diskussionen online. Videon lanseras globalt på Youtube, Facebook och Twitter med budskapet ’Låt aldrig HIV överlista dig’.

– Vår forskning visar att en av fyra unga vuxna i Europa tror att HIV huvudsakligen är en sjukdom som drabbar människor i Afrika vilket förstås är mycket oroande. Vi vill att Someone Like Me ska få unga vuxna att prata, både om HIV och om hur man har säkra och respektfulla sexuella relationer, säger Henrik von Lowzow på Durex Sverige.

Someone Like Me-kampanjen lanserades inför internationella aidsdagen 2013 och blev 2014 en helårskampanj för att stödja hälsosamma, tillitsfulla och lyckliga sexuella relationer över hela världen. Syftet med Someone Like Me är att få unga människor att själva ifrågasätta och bli en del av diskussionen i sociala medier – och på så vis hjälpa varandra till ett mer hälsosamt samliv.

– Det räcker inte att ge unga människor information och hoppas på att de lyssnar och tar till sig. Vi måste uppmuntra dem att vara självsäkra och ta egna, kloka beslut kring sin sexuella hälsa. Det enda sättet att bryta tabun och stigman kring HIV och AIDS är om vi får ungdomar att faktiskt prata och dela sina erfarenheter och sin kunskap på de plattformar där de dagligen kommunicerar – det vill säga, i sociala medier, säger Henrik von Lowzow.

#SOMEONELIKEME 

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.