brain

Nissan presenterade nyligen sin senaste innovation, som innebär att bilar kan tyda signaler från förarens hjärna, vilket förändrar sättet hur människor interagerar med sina bilar.

Företagets teknik Brain-to-Vehicle, B2V, innebär att reaktionstiden för föraren blir snabbare och gör så att bilarna kontinuerligt anpassar sig, för att göra körningen än mer njutbar.

Nissan kommer att demonstrera kapaciteten hos denna exklusiva teknologi vid CES 2018 mässan i Las Vegas. B2V är den senaste utvecklingen inom Nissan Intelligent Mobility, företagets vision om hur bilar körs, drivs och integreras i samhället.

“När människor tänker på självkörande bilar, har de en väldigt osäker vision av framtiden, där människor överlåter kontrollen. Där gör B2V det motsatta, genom att använda signaler från människans egen hjärna för att göra körningen ännu mera spännande och rolig,” säger Nissans Executive Vice President Daniele Schillaci. “Via Nissan Intelligent Mobility, förflyttar vi människor till en bättre värld genom att leverera mer automatik, mer elektrifiering och mer uppkoppling.”

Denna innovation från Nissan, är resultatet av forskning i hur man kan använda hjärnans signaler för att förutsäga förarens agerande och undvika obehagliga situationer:

Förutsäga: Genom att uppfatta signalerna från förarens hjärna, att föraren ska sätta igång en rörelse – såsom att vrida på ratten eller trycka på gaspedalen – kan förarassistanstekniken starta aktiviteten snabbare. Detta kan förbättra reaktionstiden och den manuella körningen.

Upptäcka: Genom att upptäcka och utvärdera förarens situation, kan den artificiella intelligensen förändra körstilen när den självkörande funktionen är aktiverad.

Andra möjliga användningsområden kan vara att justera miljön inne i bilen, säger Dr. Lucian Gheorghe, senior innovation researcher vid Nissan Research Center i Japan, som leder B2V-forskningen. Teknologin kan t ex användas för att justera vad föraren ser och skapa en mer avslappnad miljö.

“Den potentiella tillämpningen av den här teknologin är fantastisk,” säger Gheorghe. “Den här forskningen kommer att bli en katalysator för fler Nissan-innovationer i våra bilar de kommande åren.”

Nissan’s B2V teknologi är det första systemet i världen av den här typen. Föraren har på sig en apparat som mäter hjärnvågornas aktivitet, som sedan analyseras av de autonoma systemen. Genom att förutse den tänkta rörelsen – som att vrida på ratten eller sänka hastigheten – kan systemet reagera 0.2 till 0.5 sekunder snabbare än föraren. Riktigt så snabbt går det inte på nya nätcasinon men spänningen är desto högre.

OM NISSAN

Nissan var ett holdingbolag som grundades 1928 under namnet Nippon Sangyo (förkortat ”Nissan”). Nissan köpte upp biltillverkaren DAT Motorcar Co., slog samman det med Tobata Castings bildelstillverkning och bildade dotterbolaget Nissan Motor Co. Ltd. Nissan Motors mindre personbilar såldes under namnet Datsun medan större bilar och tyngre fordon fick namnet Nissan. Under 1950-talet tillverkade Nissan de brittiska Austinmodellerna Somerset och Cambridge på licens. Från 1960 ersattes dessa av Nissan Cedric. 1966 gick Nissan samman med Prince Motor Company.

När Nissan i slutet av 1950-talet började exportera sina produkter användes namnet Datsun på alla personbilar utanför Japan medan namnet Nissan reserverades för lastbilar och bussar. I början av 1980-talet beslutade Nissan Motors att fasa ut namnet Datsun och döpa om alla bilmodeller till Nissan.

Nissan var under lång tid Japans näst största biltillverkare efter Toyota men i samband med asienkrisen i slutet av 1990-talet drabbades företaget av ekonomiska problem. Krisen ledde till ett nära samarbete med franska Renault med ett korsvis ägande. Renault äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault. Båda bolagen leds av Carlos Ghosn.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here