Man Trying to Sleep

Om man googlar sömn så är bland det första som kommer upp wikipedias svar:

”Sömn är ett medvetandetillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och inte gensvarar för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.”

Är det någon som har sömnproblem? Eller har försökt att prestera utan att sova?

Jag är ganska säker på att ni alla kan hålla med mig om att sömnen är viktig för att fungera och ännu viktigare om man ska vara duktig på/inom något.
Man har sett i studier att råttor som inte får sova dör inom någon vecka och jag vet själv att i perioder med mindre sömn så känner jag mig ibland mer död en levande…

Varför det är viktigt med (oavbruten) sömn:

– Under natten utsöndras flera hormoner som hjälper till för återhämtning bl.a. tillväxthormoner som har flera positiva effekter på oss (muskelbyggande och fettförbrännande)

– När vi sover laddar vi om och vår kropp repareras, musklerna återhämtas och vi gör inga (medvetna) val med vår hjärna.

– Immunförsvaret och sömnen går hand i hand. Bra sömn = bra immunförsvar.

– Stress och sömn gör att vi får svårare att känna mättnadskänslor vilket i sin tur leder till överätande, och ofta då även onyttigheter.

Nu vet vi fördelarna med att gå hem före alla ens vänner från festen, somna i tid samt prioritera att vara utvilad.

Men här kommer problemet, flera människor jag pratar med upplever att deras sömn inte alls är så djup och att de inte alls känner sig utvilade på morgonen.

För att få oavbruten sömn ska du:

– Sova med ett så mörkt rum som det går. När det är mörkt ute börjar vår kropp att producera mer melatonin (sömnhormon). Desto mer melatonin desto tröttare hjärna. Melatonin är receptbelagt i Sverige men säljs som tillskott i flera länder i Europa.

– Äta magnesium. Magnesium innan läggdags hjälper våra muskler att slappna av. Perfekt för dig som somnar lätt men gärna vaknar ett par gånger under natten.

– Öppna fönstret. Närmare midnatt börjar kroppen naturligt gå in i ”sömnläge” det innebär att kroppstemperaturen sjunker och att vi behöver ha det lite kyligare i rummet. 16-19 grader rekommenderar jag!

– Stänga av datorer och mobiler. Elektronik kan skapa störningar i rummet och Facebook brukar inte hjälpa särskilt mycket när vi ska sova.

Sleep like a baws och sov gott!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.