all-terrain

Mercedes E-Klass All Terrain är lite annorlunda. Precis som Audi A6 Allroad och Volvo V90 Cross Country, är E-Klass All Terrain en traditionell kombi som har ströts på med en SUV-smaksatt garnering.

Medan den sitter lite högre än en vanlig E-Klass kombi, måste du fortfarande leva utan körpositionen som flesta SUV-förare älskar så mycket. Vad du istället får med är off-road inspirerande styling, fyrhjulsdrift och justerbar luftfjädring som standard.

Körning & Komfort

Liksom rivalerna, har E-Klass All-Terrain utformats för att vara bekvämare och trivsammare än sina syskon, samtidigt som det ger en aning av terrängförmåga. Den är säker och bekväm på vägarna, hela ekipaget hänger helt enkelt med på ett avslappnat sätt. Trots den mjuka fjädringen hålls bilen stadig när du gasar ner kring en slingrande väg.

Det finns också ett sportläge som gör E-Klass’en snabbare runt hörnen utan att göra bilen alltför ”stiff” överallt. Detta ger också extra motstånd till styrningen och skärper accelerationens svar. Ett extra läge på denna modell jämfört med vanliga kombin, lämpligt kallad All Terrain, som höjer bilen upp med 20mm vid hastigheter under 30kmh.

Mercas V6 dieselmotor är slät när du accelererar snabbt och den automatiska nio-växlade lådan säkerställer att motorn varvar med avtagande 1500rpm när du cruise:ar längst vägarna. Oavsett om du är i stan eller reser längs en motorväg.

Vi har även provat bilen på en kort utsatt terrängväg, med sten-sträckta lutningar. Okej, en full-SUV skulle vara bättre, men det är ingen tvekan om att All-Terrain har tillräckligt med kapacitet och förmåga för de allra flesta köpare.

Interiör

all-terrain

Det är väldigt lätt att bli bekväm bakom ratten på E-Klass All-Terrain. Den elektriskt justerbara förarstolen har tillräckligt med rörelse för att uppfylla både korta och långa förare, medan ratten också rör sig upp och ner, såväl som in och ut elektriskt.

Kvalitén är för det mesta bra. Men med det sagt, tittar man lite närmare så känns väl inte materialen helt hundra som man kan förvänta sig. Men det ser övergripande verkligen bra ut och väldigt modernt, speciellt med sin dual-12.3 tums skärmar som visas som en enda lång skärm, som i sin tur innehåller de digitala instrumenten och infotainment-displayen. Denna inställning är särskilt bra i All-Terrain, eftersom du också får flera kameravinklar för att hjälpa till med din backning, även skräddarsydd vy för att hjälpa dig att dra på en släpvagn.

En roterande kontroller och pekplatta mellan sätena styr infotainment-skärmen. Det är det bästa Mercedes-systemet enligt oss och låter dig ändra utseende enligt tre förinställda teman.

Funktionalitet

E-Klassen är en av de mest rymliga premium kombin där ute. All-Terrain’s makeover förändrar ingenting i det avseendet. Även de längsta personerna kommer att vara bekväma i framsäten, och medan Volvo V90 har mer ben utrymme bak, kommer du aldrig säga att E-Klass All-Terrain var trång där bak. Två punkter som är värda att nämna är: Panoramataket äter något av bakre huvudutrymmet något, och till skillnad från det vanliga E-Klass kombin, finns det ingen sju-sits alternativ för en extra rad säten i bagaget.

Annars är bagaget kanske E-Klassens stjärnfunktion. En standard eldriven baklucka drar automatiskt in lastkåpan när den öppnas, vilket ger ett golvområde som är ungefär 1,1m2 när baksätena är på plats. Detta kompletteras av en separat stor förvaringsbrunn under bagagegolvet.

Du kan luta baksätets ryggstöd framåt för att maximera bagageutrymmet eller, om det fortfarande inte räcker, tryck helt enkelt på de bekväma knapparna bredvid bakluckans öppning för att helt och hållet släppa 40/20/40 uppdelade baksätena. Dessa ligger helt platt och erbjuder ett stort förlängt lastutrymme.

Du får också många andra förvaringsalternativ. Större föremål, till exempel en flaska vatten, passar in i de stora dörrfacken, handskfacket tar ett stort paket med sötsaker och det finns ett stor fack i instrumentbrädan och en under mittarmstöd, båda med USB-portar för laddning av telefon. Andra tankeväckande finesser är gummerade golvmattor fram och bak, men tyvärr finns det inte en för bagaget.

Teknik

Den elektriska justerbara förarplatsen tillgodoser alla höjder för chauffören medan ratten hjälper dig att uppnå perfekt körläge utan några problem. Den standard dual-12,3tums skärmar som visas som en enda lång skärm med infotainment knappar på den. Eftersom All-Terrain kommer med flera kameravinklar, är den stora skärmen användbar vid backning och parkering.

All form av säkerhets- och skyddsfunktioner i E-Klassen finns i All-Terrain, inklusive accelerationsreglering, elektronisk stabilitetsreglering, bromshjälpsystem, adaptivt bromssystem, flera kameravinklar och upplysningsassistans.

Ljudet är givetvis oslagbart!

all-terrain

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.