Betyg: 4.
USA, 2014.
Regi: Francis Lawrence.
Med: Jennifer Lawrence, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore, Woody Harrelson, Donald Sutherland.
Åldersgräns: 11 år.
Längd: 122 min.

Jag har alltid sett den tävling som titeln anspelar på vara en direkt stöld av den Japanska dystopin Battle Royale (2000). Samhälleliga oroligheter av någon form leder till att en grupp ungdomar placeras på en begränsad yta där de med allsköns tillbehör ska döda varandra tills en ensam vinnare står kvar, allt inför allmänhetens blodlystna blickar. Efter att ha sett den tredje installationen är jag dock villig att låta dessa likheter passera. Mockingjay Part 1 är den första delen av två som ska knyta ihop säcken runt Katniss Everdeens (Jennifer Lawrence) något motvilliga hjältinna är en våldsam och väldigt mörk historia. Den tar vid där den senaste filmen slutade och utspelar sig till största delen i Distrikt 13, ett underjordiskt bunkerkomplex där motståndsrörelsens vapenarsenal delar yta med distriktets invånare. De tidigare två filmerna har kombinerat bilder från huvudstadens pastellfärgade fasad och dess välsminkade invånare med vackra (om än blodiga) bilder på arenorna. Misären och förfallet i de olika distrikten har då mer agerat transportsträcka och inte alls varit i fokus. I Mockingjay Part 1 är sceneriet helt annorlunda. Kontrasterna är utbytta och vi ser till största delen istället vad som mest kan liknas vid ett sönderbombat Europa efter andra världskriget. Avsaknaden av färg speglar den fas filmserien nu befinner sig i, och den hopplöshet och det mörker som följer filmen igenom.

Samtliga skådespelares prestationer är klanderfria, men det är trots allt Jennifer Lawrence som står i strålkastarljuset. Det är svårt att inte få gåshud i vissa scener och om någon mot all förmåga har tvivlat innan så råder det nu ingen tvekan att hon tillhör den absolut eliten. Jag har svårt att se hur en film som Mockingjay Part 1 skulle kunna nomineras i någon av huvudkategorierna vid Oscarsgalan, men i mina ögon förtjänar hon alla statyetter och priser hon kan få. Värt att nämna är också att Mockingjay Part 1 (och 2) blev Philip Seymour Hoffmans sista filmer i livet, och när eftertexterna börjar rulla och han hedras med en sista hälsning är det svårt att hålla tillbaka tårarna.

Slutligen vill jag poängtera att det känns lite märkligt att denna film tilltalar och träffade mig så starkt trots att den är skräddarsydd för en helt annan demografisk målgrupp. Den är tillåten från 11 år här i Sverige, men innehåller flertalet smarta passager och ett språk som nästan kräver ett vuxet förhållningssätt. Du som förälder bör med andra ord tänka efter två gånger innan du tar med din elvaåring (eller sjuåring) in i biosalongen. I en scen visas ganska närgående bilder inifrån ett fältsjukhus, och de var ganska magstarka även för en härdad skräckfilmsfantast som mig.

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.