3

Ok, du har landat drömjobbet på ett kontor (Läs: ett monotont sommarvikariat i lokaler med dålig luft) Grattis. Men bara för att du fått jobbet betyder det inte att du kan slappna av och bli en dryg snubbe på kontoret. Baws har sammanställt en lista med 10 tips för hur du blir/fortsätter vara den ovärderliga arbetskraften som företagets chef anställde. Följ våra tips för att få en skjuts i karriären.

1. Sköt ditt jobb
En anställd måste vara pålitlig och alltid sköta sina uppgifter. Chefen ska inte behöva oroa sig över att du inte kommer leverera, för det ska du göra – varje dag! Sköt ditt jobb och gör vad du är anställd för, och du är i hamn.

2. Var en lagspelare
En bra anställd söker inte uppmärksamhet eller tid i rampljuset. Du ska kunna fungera i grupp och samarbeta med övriga anställda för att lösa eventuella problem. Ni är ett lag, ni jobbar ihop och just därför hjälper ni varandra för företagets bästa.

3. Ta emot råd
Lär dig ta emot råd och kritik på rätt sätt. Ingen människa vet allt, inte ens du. Får du ett klagomål så tänk efter varför situationen uppstod, och reparera eventuella misstag och se till att du inte gör samma fel igen.

4. Var pålitlig
En bra anställd kan man lita på. De springer inte runt på kontoret och sprider skvaller och de svärtar inte ner företagets varumärke. Likaså säger de alltid sanningen till sin arbetsgivare – även om den kan vara jobbig och pinsam att erkänna. Visa lojalitet och respekt och du får samma tillbaka.

5. Var konfidentiell
Nummer fem är kopplad till nummer fyra, en bra anställd är alltid konfidentiell  i sina affärer och skyddar allas integritet.

6. Delta i det dagliga kontorslivet
En bra anställd deltar i det dagliga livet på kontoret. De smiter inte från möten eller hoppar över firandet av någon på kontorets födelsedag. Detta är inte alltid roliga saker men en bra anställd gör dem ändå. Alla vet att alla inblandade har en annan plats de vill hellre vara på, men få allt jobbrelaterat gjort först, innan du försvinner iväg på andra saker.

7. Var inte i vägen
En bra medarbetare är bra på att jobba tillsammans med andra medarbetare. Varje kontor har en person som lägger sig i alla andras affärer, pratar högljutt i telefon och är allmänt störig. Denna typ av anställd är uppenbarligen inte bra för kontorets moral – en bra anställd är en bra medarbetare för alla. Du ska inte vara den som stör.

8. Ha god kompetens
En bra anställd har god kompetens. Det kan låta självklart, men en bra anställd har de färdigheter som behövs för att göra sitt jobb och göra det bra, finner ständigt nya sätt att förbättra sig, som att gå på seminarier eller söka vidareutbildning. De bästa har hög kompetens och försöker alltid bli bättre. Därför ska du aldrig nöja dig med dina kunskaper utan hela tiden sträva efter att bli ännu vassare på det du gör.

9. Ha social kompetens
Om det är något problem på arbetsplatsen så ställer inte en bra anställd till med en scen framför alla andra. En bra anställd löser problem med finess och diplomati. Vidare berättar han eller hon inte smaklösa, politiska eller religiösa skämt, eller skickar e-post som berättar den här typen av skämt. Lär dig hur man hanterar människor och uppför dig helt enkelt.

10. Ha en bra attityd
En bra anställd har alltid bra attityd. Dålig attityd drar ner alla andra. En bra anställd bidrar till att göra jobbet bra för alla andra genom att ha en bra inställning till sitt jobb. Le, uppmuntra, ge feedback och var den sköna killen du själv vill möta när du kommer till jobbet på morgonen.

Följ dessa 10 tips, var långsiktig och Vi utlovar att det kommer rulla in mer cash på lönekontot framöver!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.