tarn

Den svenska spelreformen trädde i kraft i januari 2019. Samtliga bolag som har en godkänd licens från Spelinspektionen kan därmed öppna casinon eller lotterier som vänder sig mot svenskar. Statligt ägda Svenska Spel AB har nyligen lanserat sitt nya nätcasino och eftersom bolagets spelmonopol har avskaffats tävlar de på samma villkor som andra spelföretag.

När det fortfarande var monopol på spel drev Svenska Spel AB majoriteten av de spelformer som var tillgängliga i Sverige. Något nätcasino drev inte bolaget, utan de stod utanför nätcasinonas framgång på nätet och var aldrig en del av svenskarnas spelande online. Idag måste bolaget förändra sig i grunden om de vill vara en del av det framtida spelutbudet för svenskar. Deras egna nätcasino är ett första steg i att omprofilera bolaget.

Verksamheten och koncernen Svenska Spel har anpassats efter den nya spellagsstiftningen genom att delas upp i två delar. Spel som ska erbjudas i full konkurrens, som onlinecasino och vadhållning erbjuds av ett nyskapat självständigt dotterbolag, Svenska Spel Sport & Casino AB. Turspel, som lotterier, erbjuds under bolaget Svenska Spel AB. För att spela inom båda kategorierna måste man därmed ha två olika konton registrerade. Anledningen till att det har utformats på det sättet är för att bolagen ska vara tydligt uppdelade och att ingen otillåten korssubventionering ska ske.

En fråga om profilering

Svenska aktörer på den nya spelmarknaden måste profilera sig tydligt för att kunna konkurrera med andra licensierade bolag. Både ATG och Svenska Spel har valt liknande koncept: att de är ett svenskt spelbolag som bidrar till landets välmående genom att betala skatt i Sverige, till skillnad mot utländska aktörer. Svenska Spels koncept kan sammanfattas som “Världens svenskaste spelbolag” och bolaget är noggranna med att påpeka att all vinst går tillbaka till staten. Konceptet påpekar även att Svenska Spel försöker ta ett samhällsansvar och att de bidrar till den svenska riksidrotten.

Till tidningen Resumé säger Svenska Spels kommunikations- och hållbarhetsdirektör Joakim Mörnefelt:

– Nu när vi äntligen får konkurrera på lika villkor på spelmarknaden så vill vi tydliggöra att vi skiljer oss från många andra spelbolag. Vi är hela svenska folkets spelbolag, och det innebär till exempel att hela vinsten går tillbaka till staten och gör nytta för samhället, på så sätt tar vi samhällsansvar. Alla känner kanske inte till vad vi står för. Med vår nya varumärkeskampanj så visar vi att det har betydelse vilket spelbolag man väljer.

Mindre bonusar, mer samhällsansvar

På jämförelsesidan CasinoWings.se ser man ofta att casinon lockar med olika bonusar eller stora vinster. Det är inte något som Svenska Spel kommer att göra i sitt nätcasino, utan deras marknadsföringskampanjer visar istället att deras casino ger bonus till hela det svenska samhället. I deras nylanserade reklamklipp försöker de även att göra vinster i casinon lite mindre laddade och mer vardagsnära.

Bakom deras nya kampanjer står reklambyrån Perfect Fools. Deras strategi var att Svenska Spels marknadsförings skulle vara en exakt motsats mot andra spelbolags kampanjer.

– När alla andra skriker måste man våga sticka ut och vara lågmäld. Det var vår utgångspunkt utan att för den sakens skull sticka under stol med vad det är vi saluför. På en omdiskuterad marknad är jag glad att vi jobbar med en kund som har sunda värderingar och inte utlovar livsomvändande vinster eller flykt till en magisk värld. Fokus ligger i stället på att översätta casinospel till de små vinsterna i vardagen, kommenterar Klas Lusth, kreativ chef på Perfect Fools.

Svenska Spel har dessutom särskilt ställda krav på de 250 spel som erbjuds i nätcasinot. Funktioner som autoplay har tagits bort och det finns inga spel som förskönar eller uppmuntrar till våld, sex eller droger. Inramningen av spelen är dessutom avskalad och lågmäld.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.